Jaarverslag 2010

Stichting Polen Project Lesna kijkt terug op een goed, maar ook een druk jaar, waarbij we een aantal vaste activiteiten hebben kunnen continueren, nieuwe activiteiten hebben toegevoegd, maar ook activiteiten en samenwerking hebben moeten beëindigen. Om U een indruk te geven van activiteiten en directe hulp die dit jaar hebben plaats gevonden, zal ik U een kleine opsomming geven:

• Aan het begin van het jaar zijn we in contact gekomen met Marioli Kuta, een jonge vrouw van 23 jaar die leed aan een progressieve vorm van MS en astma. Wij hebben haar kunnen helpen met de aanschaf van een stoomapparaat, een hoog-laag bed, verpleegmiddelen en een rolstoel. Door haar positieve instelling en wilskracht stond ze open voor een experimentele behandeling. Helaas mocht dat niet baten en is ze eind december 2010 overleden.
  • De samenwerking met stichting “Most” is beëindigd. Er was helaas geen draagkracht genoeg om de opvang voor mensen met een verstandelijke beperking te realiseren.
  • Het afgelopen jaar hebben we weer 5 transporten mogen verzorgen. We kregen weer veel goederen aangeboden. Zo kregen we van Hotel Crowne Plaza o.a. een grote partij dekbedden en kussens. Bij Verpleeghuis Boerhaave hebben we voor mensen die in Lesna moeilijk ter been zijn rollators, rolstoelen, looprekken en krukken kunnen ophalen. Maar ook de nodige gebruikte kleding, schoeisel, speelgoed en overtollige huisraad vonden hun weg naar Lesna.
  • In samenwerking met “Dreams” hebben we dit jaar voor de 2de keer een Jeugdweekend in de omgeving van Lesna georganiseerd. Met uit Nederland meegebrachte legertenten hebben we voor ca. 30 kinderen een heus kampement neer gezet. De kinderen genoten van de zeskamp, de bonte avond met een optreden van een heuse vuurspuwer en vuurwerk.
  • De Kindervakantieweek was ook dit jaar weer een groot succes. De groep bestond evenals voorgaande jaren uit 20 kinderen afkomstig uit families die onder het absolute minima leven, de Poolse begeleiding bestond uit 5 personen. Wij zijn ook zeer dankbaar dat we weer kosteloos gebruik mochten maken van het Buitenverblijf van Fort Penningsveer. Wij hadden weer diverse leuke activiteiten op het programma.
  • Tijdens het verblijf van de kinderen in Nederland werd Lesna en omgeving getroffen door een overstroming. In circa 2 uur tijd stonden vele delen van Lesna en omliggende woonkernen onder water. De schade was enorm, velen waren in één klap alles kwijt, doordat het water op sommige plekken zo’n 1,5 meter hoog in de woningen stond. Hotel Haarlem-Zuid bood ons 90 boxspring bedden aan en FK-Team stelde een grote truck ter beschikking om de bedden en andere goederen kosteloos af te leveren bij het Sozial-Haus (Sociale Dienst) in Lesna.
  • Het daklozenhuis Alberta in Lesna hebben we financieel kunnen helpen. Ook dit jaar hebben we hen kunnen voorzien van kleding en schoeisel. Maar ook met zaden pakketten om hun eigen groente te verbouwen.
  • Bij daklozenhuis Dom Samotnych Matek in Pobiedna, een tehuis voor moeder en kind, hebben we directe financiële hulp kunnen bieden zodat de benodigde boodschappen konden worden gedaan. Ook hen hebben we kunnen voorzien van diverse goederen in de vorm van kleding, schoeisel, speelgoed en andere zaken.
  • Traditie getrouw steunden we financieel de school in Grabiszyce weer in de vorm van een aanmoedigingsprijs: “de fiets” voor de beste leerling van de school. Maar ook hebben we bijgedragen om bruinkool te kunnen kopen om de centrale verwarming te kunnen blijven stoken.
  • En als laatste, niet te vergeten onze jaarlijkse kerstpakketten actie, waarbij we dit jaar in samenwerking met “Dreams” weer zo’n 150 kinderen hebben kunnen verblijden met een pakket. Dit jaar hebben we zelf geholpen met het samenstellen van de pakketten en als Sinterklaas de cadeautjes overhandigd. Zodoende hebben we ook veel kinderen thuis bezocht en zo een kijkje kunnen nemen in de thuis situatie van de kinderen. Je kunt je niet indenken dat mensen zo wonen en eens te meer besef je dat onze hulp in veel gevallen de bekende druppel is, maar door de kinderen als een groot geschenk wordt ervaren.

Onbedoeld is het toch een hele opsomming geworden en wij realiseren ons dat wij al deze activiteiten niet hadden kunnen realiseren zonder uw steun, ik wil daarom niemand bij naam noemen die ons op welke wijze dan ook gesteund hebben met kleding, goederen of financieel.

Onze plannen voor 2011:

• Voor komend jaar staan er weer diverse trips maar Lesna op het programma, waarbij we uiteraard de nodige goederen zullen afleveren op de plaatsen waar dat nodig is.
  • Het ondersteunen van activiteiten bij de verschillende projecten.
  • Half juli organiseren wij voor de 11de keer De Kinderweek; afspraken met de vrijwilligers van Fort Pennigsveer en de stichting “Dreams” zijn hierover al gemaakt.
  • ook proberen wij weer een kinderweekend te organiseren bij het prachtige meer van Zamek Czocha in Lesna.
  • En als laatste, niet te vergeten onze jaarlijkse kerstpakketten actie, waarbij we ook dit jaar weer de aandacht zullen richten op pakketten voor kinderen.

Zo u ziet hebben wij een breed scala aan activiteiten, en we zijn ons er ook van bewust dat wij deze activiteiten niet zouden kunnen realiseren zonder steun in welke vorm dan ook. We zijn onze sponsors dan ook nogmaals zeer erkentelijk voor hun vertrouwen in onze werkzaamheden en hopen dat wij ook dit jaar weer op hun steun mogen rekenen.

J. Brugman,

penningmeester.