Jaarverslag 2007

Financieel Jaarverslag 2007

Stichting Polen Project Lesna kijkt terug op een goed jaar, waarin we weer vele activiteiten hebben kunnen realiseren. Om U een indruk te geven van activiteiten die hebben plaats gevonden zal ik u een kleine opsomming geven;

• We hebben het Daklozenhuis Dom Samotnych Matek in Pobiedna kunnen voorzien van vers hooi en goed voer voor de dieren, diverse goederen in de vorm van kleding, schoeisel en andere zaken. Tevens hebben we voor de bewoners in Oktober onze jaarlijkse Pannenkoeken middag verzorgd.
  • Het daklozenhuis Alberta in Lesna hebben we financieel kunnen helpen om de laatste buiten gevels te isoleren. Ook dit jaar hebben we hen weer kunnen voorzien van kleding en schoeisel. Het paard Kuba hebben ze noodgedwongen moeten wegdoen omdat het ongeneeslijk ziek was. Door een spontane actie onder medewerkers van Crowne Plaza in Hoofddorp, A-tax de Vries in Hillegom, Delicatesse zaak Rutte in Bloemendaal en PPL, hebben we in november geld kunnen overhandigen om een nieuw paard te kopen.
  • Begin van het jaar hebben we het project Ouderenbeleid kunnen afronden. En we hopen dat het met de opgedane kennis binnen de gemeenschap Lesna een vervolg gaat krijgen.
  • Ook dit jaar ondersteunden we financieel het initiatief van Leszek Konarski om in Grabieszyce de activiteiten van zijn voetbalclub voor de jeugd verder vorm te kunnen geven. Wij hebben het voor hen mogelijk gemaakt om mee te spelen in de Regio Haarlem cup.
  • De kindervakantieweek was ook dit jaar weer een groot succes. De groep, bestaande uit 20  kinderen en hun 5 begeleiders, hebben we door de vele sponsors dan ook weer flink in de watten gelegd, waarbij de activiteiten in en om Bloemendaal wel een hoogte punt waren.
  • We hebben het Dag Activiteiten Centrum in Luban waar 5 dagen van de week verstandelijk en lichamelijk gehandicapten worden opgevangen kunnen voorzien van een Traplift.
  • Op sportief gebied hebben we dit jaar een trip mogen organiseren voor de schaakclub uit Bloemendaal, waarbij ze hun krachten hebben kunnen meten met spelers in Lesna en Wroclaw.
  • In samenwerking met het ROC in Almere en de Gemeente Lesna onderzoeken we de mogelijkheid voor het opzetten van een Kinderboerderij.
  • In 2007 hebben we 4 transporten geregeld naar Lesna waarbij we onze voorraad in de loods hebben kunnen ruimen (rollators, rolstoelen, kleding,meubilair, bed linnen, speelgoed enz.).
  • En als laatste, niet te vergeten onze kerstpakketten actie, waarbij we dit jaar in samenwerking met Dreams meer dan 150 kinderen hebben kunnen verblijden met cadeautjes, uitgedeeld door een echte Sinterklaas.

Het is onbedoeld toch een hele opsomming geworden en wij realiseren ons dat wij al deze activiteiten niet hadden kunnen realiseren zonder uw steun.
Toch zijn er een paar zaken jammer genoeg nog niet helemaal gegaan zoals we graag gewild hadden, de basisscholen in Grabieszyce en Lesna willen dolgraag contact met basisscholen van hier uit de omgeving. We hopen dat deze contacten in 2008 gelegd kunnen worden en dat er mogelijk een uitwisseling tot stand kan komen.

Onze plannen voor 2008.

• Voor komend jaar staan er weer diverse trips naar Lesna op het programma, waarbij we uiteraard de nodige goederen zullen afleveren op de plaatsen daar waar nodig is.
  • Het afronden van het transport, van 135 ziekenhuisbedden naar het lokale ziekenhuis in Luban. Deze bedden zijn afkomstig  van de Geestgronden in Bennebroek.
  • Het ligt in de bedoeling dat we medio juni weer met een groep schakers naar Lesna en Wroclaw gaan.
  • We zijn bezig met Uitzendorganisatie Kennemerland uit Zandvoort om een inzameling actie voor gebruikte kinderfietsen te gaan houden. Ons streven is om ca 400 fietsen te bemachtigen.
  • In juli hopen we weer een voetbalteam uit Grabieszyce te mogen verwelkomen op het internationale voetbaltoernooi in Heemstede, de Regio Haarlem Cup.
  • De Kinderweek is half augustus geprogrammeerd ; de afspraken met de vrijwilligers van Fort Penningsveer en de Stichting Dreams, in Polen, hierover zijn al gemaakt.
  • En als laatste, niet te vergeten onze kerstpakketten actie, waarbij we ook dit jaar weer de aandacht zullen richten op pakketten voor kinderen.

Zo u ziet hebben wij een breed scala aan activiteiten, en we zijn ons er ook van bewust dat wij deze activiteiten niet zouden kunnen realiseren zonder steun in welke vorm dan ook. We zijn onze sponsors dan ook zeer erkentelijk voor hun vertrouwen in onze werkzaamheden, en hopen dat wij ook dit jaar weer op hun steun mogen rekenen.

J. Brugman. Penningmeester.